Koppeling met ReadSpeaker TextAid

Met ReadSpeaker TextAid bied je je leerlingen met dyslexie of andere uitdagingen met lezen of schrijven een online omgeving om gescande, geuploade of geplakte teksten te laten voorlezen. ReadSpeaker TextAid heeft een SSO-koppeling met MOO Suite, waarmee alle leerlingen en medewerkers automatisch toegang krijgen tot ReadSpeaker TextAid. Op deze pagina leggen we uit hoe je deze koppeling legt.

Voordat je deze koppeling kunt leggen, heb je een licentie nodig voor ReadSpeaker TextAid. Dankzij onze samenwerking met ReadSpeaker kunnen wij deze voor scholen die MOO gebruiken tegen gereduceerd tarief aanbieden. Neem hiervoor contact op met de accountmanager van Heutink ICT.

ReadSpeaker TextAid koppelen aan MOO

Stap 1: Toestemming verlenen aan ReadSpeaker


  1. Ga naar Basishub, open in het linkermenu Instellingen en dan het tabblad koppelingen.
  2. Klik op ReadSpeaker in de lijst, en geef toestemming door op de checkbox te klikken. Het kan lijken of de checkbox grijs is, maar je kan er gewoon op klikken.
  3. Geef toestemming door het vinkje opzij te zetten en klik op opslaan.

Stap 2: TextAid toewijzen aan je gebruikers

  1. Ga naar Startportaal, en dan naar Schoolbibliotheek.
  2. Zoek de ReadSpeaker tegel.
  3. Klik op het tandwiel om de tegel toe te wijzen
  4. Wijs Readspeaker toe aan de juiste leerling(en) of groep(en).

Stap 3: Klaar voor gebruik!

Alle gebruikers aan wie de TextAid tegel is toegewezen (al dan niet via een groep), hebben nu de beschikking over TextAid op hun startpagina en kunnen deze vanuit daar direct starten. Zie je de tegel niet op de startpagina, klik dan op het oranje plusje om de tegel op je startpagina te zetten.

Als je de allereerste keer TextAid opent vanuit MOO, verschijnt een vangpagina. Deze geeft je de mogelijkheid om een bestaand account te koppelen als je voorheen al met TextAid gewerkt hebt zonder MOO koppeling. Als je nog nooit met TextAid hebt gewerkt, druk je hier op “Maak nieuw account”.

Stap 4: De privacy voorwaarden accepteren

Dit scherm verschijnt ook alleen je TextAid de eerste keer gebruikt en geeft inzicht welke gegevens TextAid van je verwerkt. Alleen als je de voorwaarden accepteert, is TextAid te gebruiken. Daarna is TextAid klaar voor gebruik. Bij elke volgende inlog kom je direct in TextAid terecht.

Veelgestelde vragen

Ik krijg een foutmelding als ik ReadSpeaker open. Wat kan ik doen?

AlsTextAid wordt aangeschaft bij Heutink ICT wordt tezamen met de bestelling ook de BRIN code van de school doorgegeven aan ReadSpeaker zodat ze de school kunnen matchen met de school in MOO. 

Krijg je bij het openen van TextAid vanuit MOO de foutmelding “It seems like your school doesn’t have a TextAid account! Contact your school’s administrator.”, dan is het matchen van de BRIN code niet goed gegaan. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat TextAid niet bij Heutink ICT is aangeschaft.

In zo’n geval moet het handmatig gecorrigeerd worden. Het account wat staat aangemerkt als “hoofdbeheerder” in TextAid moet dan even tezamen met het BRIN van school worden doorgegeven aan ReadSpeaker. Dit kan rechtstreeks via de support afdeling van ReadSpeaker of via de verkoopafdeling van Heutink ICT.

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.